Op 11 december 2018 organiseerde Toerisme Vlaanderen voor de 4de keer een netwerkmoment voor organisaties met een gidsenwerking. Het nieuwe materiaal in de Toolkit Kwaliteit in Gidsenwerking , o.a. van de hand van het Gidsenhumusteam, werd er voorgesteld aan zo’n 70 verantwoordelijken van een gidsenwerking. Het Gidsenhumusteam mocht de keynote verzorgen en een 2-tal inspiratiesessies.
Verandering als uitgangspunt
Hoe kan je als verantwoordelijke van een gidsenorganisatie jouw ideeën realiseren in een sterk veranderend gidsenlandschap aan de ene kant en toch vrijheid laten aan de gidsen zodat ze zelf met ideeën komen, en hun competenties spontaan inzetten voor het team, als antwoord op die veranderingen? Dàt is onze uitgangsvraag.
Er veranderen dingen in de buitenwereld: er komt meer concurrentie op de gidsenmarkt, verwachtingen van het publiek zijn anders, … En er veranderen dingen in onze eigen wereld (gidsenbestand veroudert, doelstellingen van de organisatie wijzigen, …).
Als de oplossing het probleem wordt
Als je als verantwoordelijke ziet waar verandering nodig is, wil je hier ook iets aan doen. De kans is dan groot dat je oplossingen aanreikt. Maar wat als die oplossingen door de gidsen niet gebruikt of aanvaard worden?
Tegelijkertijd koesteren de gidsen het verlangen om meer ruimte te krijgen om zelf met oplossingen te mogen komen. Zij hebben vaak jarenlange ervaring en inhoudelijke expertise waarin ze zich niet erkend voelen wanneer een verandering van bovenaf opgelegd wordt.
Naar gedragen verandering
Het kan ook anders. Wanneer jullie het samen eens kunnen raken binnen de organisatie (gidsen én verantwoordelijken) over waarom verandering noodzakelijk is, dat de dingen niet kunnen gelaten worden zoals ze nu zijn, op dat moment wordt meer dan één oplossing mogelijk.
Wanneer de noodzaak op tafel ligt en we het hier eens over kunnen zijn, kunnen we elkaar vinden als gidsen én verantwoordelijke. Gedragen verandering wordt zo een optie.
In de keynote tijdens het netwerkevent lichtte Reginald een handig model toe dat inzicht geeft in waarom we als verantwoordelijke zo vaak de verandering niet te weeg lijken te kunnen brengen én zelfs lijken te botsen op een muur bij de gidsen. Het model geeft ook handvaten om het in de toekomst anders te proberen zodat meer en beter samenwerken én een gedragen verandering binnen het gidstenteam mogelijk wordt.
In de inspiratiesessies gingen we met praktijkvoorbeelden aan de slag.
Online terugkommoment
Heb je het netwerkmoment gemist of was je erbij, maar wil je het verhaal nog eens horen? Of zijn er collega’s in je team die de boodschap van onze keynote ook zouden moeten horen? Dat kan!
Op maandag 13 mei 2019 organiseert Gidsenhumus een online terugkommoment.
Wat mag je verwachten:
- een gebalde versie van de presentatie die we gaven op 11/12
- aangevuld met tal van voorbeelden uit onze recente gesprekken
- met mogelijkheid tot vragen te stellen aan het Gidsenhumusteam
Je kan dit webinar gewoon volgen achter je computer. Deelname is gratis.
We starten om 9u30 en de sessie duurt een uurtje.
Interesse? Stuur een mail naar gidsenhumus@aswitch.be en je ontvangt van ons de gegevens om het webinar te volgen.
Enkele reacties van deelnemers aan het netwerkmoment op 11/12/2018:
Els Hubert – Expeditie De Stad: “Bedankt nog voor de boeiende intervisie- en netwerkdag op 11 december. Ik ging met veel energie en inspiratie weer naar huis! Een aantal zaken die voorgesteld werden, kunnen we al meteen binnen onze organisatie toepassen. Heerlijk!”
Michel Van der Auwera – Lekker Antwerpen: “Heel erg bedankt voor het netwerkvent van vanmiddag. Niet alleen leerzaam, we hebben ook goede contacten gelegd met andere (Antwerpse) verenigingen.”
Werner Cerisier – Koninklijke Gidsenbond van Brugge: “Het was een zeer interessante namiddag en een zeer goede organisatie. Dank.”
Het volledige verslag lees je hier.
Een reactie op “Meer en beter samenwerken binnen je gidsenteam – verslag netwerkmoment rond ‘Cohesie’”