Doelgroepgericht werken als gids, hoe doe je dat?

Hoe kan je als gids bij het streven naar meer openheid en inclusie alle bezoekers laten genieten van een ervaring die de duur van het bezoek overstijgt? Dat was de uitgangsvraag van de uitnodiging die ik kreeg voor een keynote op de Inspiratiedag van Toerisme Oost-Vlaanderen.

“We willen ons als gids meer richten op de doelgroep“, zou een antwoord kunnen zijn. Maar is dat doenbaar? Hoeveel info zou je dan moeten vergaren over je groep, en misschien zelfs over de individuen in je groep, om je echt aan hun leefwereld, aan hun denken, aan hun voorkennis te kunnen aanpassen?

Het hangt er maar vanaf hoe je jezelf als gids ziet. Je kan een doorgeefluik zijn. Een doorgeefluik van info, van verhalen, van beleving. Een doorgeefluik tussen het onderwerp en de bezoeker.

Als we echt willen dat bezoekers na hun bezoek meer onthouden dan enkele weetjes, dat ze geraakt zijn en nog meer goesting krijgen om erfgoed te bezoeken, is er meer nodig dan een goed verhaal of een belevingsvolle ervaring. Volgens mij kan je als gids een veel crucialere rol opnemen dan doorgeefluik: die van katalysator van betekenis voor de bezoeker.

Want meer dan enige andere vorm van publieksbemiddeling, is de menselijke interactie van een gidsbeurt de ideale manier om verder te gaan, om het onderwerp betekenis te laten krijgen voor de bezoeker.

Hoe je dat als gids kan aanpakken? Herbekijk de keynote met mijn tips:

Meer weten? Neem contact en we kijken samen hoe ook jouw gidsenwerking betekenisvoller kan worden.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s